תפריט ניווט באתר


איך להתמודד עם צירי לידה

קטגוריות:
התמודדות עם צירים

שלב לטנטי מול שלב פעיל

אחת ההמלצות בלידה, היא להגיע לבית יולדות בלידה פעילה ולא בשלב לטנטי (ראי פוסט בנושא שלבי לידה כאן).

השלב הלטנטי יכול להיות ארוך, הרבה פעמים לא ברור מתי הוא מתחיל ולפעמים יחלו צירים ואז יפסקו. שלב לטנטי מוגדר מתחילת צירים סדירים ועד לפתיחה 3-5 ס"מ של צוואר הרחם.

השלב הפעיל הינו השלב שהצירים כבר מתחזקים, מצטופפים ומפה הלידה אמורה להתקדם.

הזמן הנכון להגיע לבית יולדות הוא בשלב הזה, כאשר עברנו את השלב הלטנטי והתחלנו לידה פעילה (וזה בין אם אנחנו רוצות אפידורל או לא).

ולמה בעצם ?

כדי למנוע מצב שהלידה מפסיקה כשמגיעים לבית יולדות ולמנוע מצבים של זירוזים מיותרים או הלוך חזור הביתה.

הרבה פעמים, נשים מגיעות מוקדם לבית יולדות ותנאי הלידה שלהן נמוכים. תנאי שהייה בבית יולדות גם פחות מאפשרים הפרשה של אוקסיטוצין (הורמון שמקדם צירים) והגוף מפריש יותר אדרנלין בשל אורות חזקים, המתנה, רעב, קור, וגם יכול להיות בגלל צרחות או שמישהו זרק לנו הערה לא נעימה (ראי פוסט בנושא הורמוני לידה כאן).

ההמלצה היא להמתין בבית לצירים מקדמי לידה. אלו צירים עם תדירות-משך-זמן-עוצמה מסוימים. פוסט זה מסביר לך בידיוק איך להתמודד עם צירי לידה בבית. אני ממליצה להגיע כאשר יש צירים כל 5 דק', כל ציר למשך דקה, ציר בעוצמה שאי אפשר לדבר במהלכו ואת שלושת הפרמטרים האלה למשך שעה. כמובן שזה כלל גנרי ויש תמיד לשים לב לפרמטרים נוספים (לחץ בפי הטבעת, בחילות, קולות של דחיפה ועוד).

פ

איך תמשכי את הצירים בבית כדי להגיע לבית יולדות בלידה פעילה ? קחי לך כמה רעיונות:

משככי כאבים ישירים:

  • אמבטיה
    שימוש במים מאד מקל על הצירים. זה מרפא את השרירים, מאפשר תזוזה ומאד מרגיע. אפשר לעשות מקלחת חמימה ולהעביר את הדוש על הגב/ הבטן ואפשר לעשות אמבטיה. ההמלצה היא לא לשהות יותר מחצי שעה באמבטיה, אלא לקום לעשות סיבוב ואז אפשר שוב להכנס.
  • מגע

עיסוי, מגע זה אחד הדברים שהכי עוזרים. אם עברת קורס הכנה ללידה טוב, התנסיתם בתור זוג במגע מסויים שעוזר להפיג את כאב הצירים. העיסויים האלה מאד יעזרו לך, בעיקר בצירים המורגשים יותר. תכווני את המלווה שלך, חזק/ חלש יותר, נמוך/גבוה יותר, איזה מגע את מעדיפה. רוב המגע יתמקד בגב התחתון אך עיסוי בצוואר, שכמות וברגליים יכולים מאד לסייע בהרגעה, בעיקר בין הצירים.

ניתן גם להיעזר בעזרים כמו עזרי עיסוי, כדור טניס, צעיף לאיסוף עצמות אגן…

  • מכשיר טנס

מכשיר שמאד מקל על הכאב. השלב הנכון להתחיל להשתמש בו הוא כאשר הצירים מתחילים להיות כואבים אבל לא לחכות יותר מידי זמן כי זה יכול להרתיע בשלב מאוחר מידי.

משכיר טנס הינו מכשיר שמטרתו לשבש את העברת המסר של כאב למוח. יש להדביק 4 אלקטרודות לגב של היולדת והוא מופעל על ידי מכשיר קטן ופשוט לשימוש שבו ניתן להפעיל את הפולסים ולשלוט בעוצמתם.

את המכשיר ניתן להשכיר, ההמלצה שלי להשכיר מחברת "צירים" עם הקוד קופון שלי שמקנה לכן הנחה.

חשוב לדעת שלא ניתן להכניס את המכשיר למים, ולא שמורדים את האלקטרודות, יש לכבות את המכשיר.

  • תנועה
    אמרנו שזה לא הזמן לעבוד על צירים וכדאי לנוח אבל אם כבר קשה לך לשכב, תעשי תנועות אגן כאשר את עומדת/ על 6 / על כדור פיזיו.

א-סימטריה בצירים גם עוזרת לפנות מקום באגן עבור העובר ומומלץ כל פעם לשנות צד של א-סימטרה.

תנועה גם מקדמת לידה וגם עוזרת לגוף לא להיות במתח ושיכאב פחות בזמן ציר.

תנועה בזמן ציר עוזרת לציר להיות אפקטיבי יותר ומקדם את הלידה.

  • כדור פיזיו

תנועתיות על כדור פיזיו מאד מקלה, תעשי תנועות גדולות עם האגן, או הישעני עליו על 6. כך עדיין תוכלי לנוח אבל גם להיות בתנועה. יש המון תרגילים שניתן לעשות איתו, תרגילים שעוזרים לכאב ותרגילים שמקדמים. מאד מומלץ לרכוש כדור מותאם גובה ולהתאמן עליו במהלך ההריון.

  • חום

הרבה נשים מאד אוהבת תחושה של חום על האיזור הכואב. כרית חמה על הסאקרום או על איזור הבטן למשל יכולה לעשות פלאים.

יצירת אווירה:

  • תנוחי!
    זה לא הזמן לייצר צירים, להיות בפעילות ולקדם דברים. זה הזמן לנוח כל עוד זה עדיין אפשרי. יהיה לך מספיק זמן לזוז ולקדם בשלב הפעיל של הלידה. תשמרי את הכוחות שלך בשלב הזה.

לידה היא משחק של מנוחה ותנועה, ומנוחה חכמה יכולה להועיל לא פחות בקידום הלידה.

מהי מנוחה חכמה – מנוחה חכמה היא מנוחה כאשר אנחנו נותנים לגוף שלנו ולתינוק כמה שיותר תנאים טובים לקראת לידה באופן פסיבי. זה כולל הישענות קדימה שנותנת הרבה מקום לעובר בבטן ומוריד לחץ מהאגן או שכיבה על הצד עם כרית בין הרגליים מהברך עד לרגל.

  • תנשמי
    נשימה מעבירה לתינוק ולשרירים שלך את החמצן שהם צריכים. זה מקל על הכאב של התכווצות הרחם, מרגיע וגם מסיח את הדעת. המוח שלנו סופר נשימות, ואם ננשום מהר, המוח יעלה את הורמון האדרנלין שלא יכול להתקיים עם אוקסיטוצין שהוא זה שמייצר צירים ומקדם לידה.

צריך וכדאי לאמן את שריר הסרעפת בזמן ההריון, לעבוד על נשימות, להאריך אותן, לנשום כמו מטריה – כאילו יש לנו גלגל סביב הצלעות ואנחנו מנסות לנפח אותו.

  • תעשי משהו שאת אוהבת
    תסיחי את דעתך עם משהו כיף שאת אוהבת לעשות, כמו סדרה טובה בטלוויזיה, שיחה עם חברה קרובה, צפייה בתמונות של הילד/ה הגדול/ה ואפילו סרטונים מצחיקים של חתולים !כל מה שמעורר את הורמון אהבה.
  • תאורה

רוב הצירים מתחילים בערב, כאשר יש הורדת מתח של היום שעברנו. אם הדלקתם אורות, אז מומלץ לעמעם אותן, לשים נרות, גרילנדות אם יש, להדליק מנורה קטנה ולא מנורת תקרה.

עדיפות לאור צהוב רך ונעים מאשר אור לבן.

  • מוסיקה

מוסיקה לגמרי משככת כאבים, נותנת לנו לאבד תחושה של זמן לרגע, נותן לנו הזדמנות רגע לשחרר מחשבות. אפשר לשים שירים קצביים ולרקוד עליהם ואפשר לשים שירים רגועים, לגעת בבטן, לבחור שירים עם משמעות ולהנות מהאווירה שזה נותן.

  • שמנים אתרים

מומלץ לרכוש שמנים אתרים עוד בהריון, אלה יעזרו גם בחדר לידה. ניתן לשים שמן בדיפיוזר, על בד ליד הכתף ויש כאלה שניתן לשים ישירות על העור.

שמן לוונדר ידוע כמרגיע, מוריד מתח וסטרס. שמנים מפירות הדר גם מפיגים כאב, מעודדים הרפייה, משפרים מצבי לחץ.

  • תבקשי עזרה
    אם זה מהבן זוג כדי שיעשה לך עיסויים, מהדולה שתחדד לך מה לעשות או מאמא שלך שתיקח את הילד/ה הגדול/ה כדי להישאר באווירה רגועה. זה הזמן שלך, את המלכה, את היולדת, את נושאת עובר ברחם שעומד להיוולד וכל העזרה צריכה להיות מופנית אלייך. את צריכה לדעת לבקש את העזרה ולבקש עזרה שהיא ספציפית לך. למשל אם דולה עושה לך עיסוי שהוא לא נעים לך אז לא להתבייש לבקש ממנה לנסות משהו אחר.
  • שתייה
    תשתי מים ותוכלי דברים קלים. לפעמים צירים מתחזקים כי הגוף זקוק למים ושוכחים לשתות בשלב הזה. תשתי, תוכלי דברים קטנים ותלכי להתפנות באופן תכוף.

אם קשה לך לשתות מים, תשתי משהו אחר כמו חליטה או מים בטעמים. חליטת עלי פטל ידועים כעוזרים לצירים להיות אפקטיביים יותר.

  • אווירה

מעבר למוסיקה, שמנים, תאורה, חשובה כל האווירה שאת נמצאת בה.

אל תתעסקי עם הנייד. אם תתחילי לענות לאנשים לטלפון, למיילים או אם אמא שלך יותר מלחיצה ממרגיעה- זה הזמן להתנתק. תתנקי מכל מה שקורה שלא קשור ללידה, מכל מה שעוצר אותך מלהתקדם ולחשוב חיובי.

  • דמיון מודרך

תדמייני את העובר שלך, מה עובר עליו? תרגישי איך הנשימה שלך מרפה את הגוף שלך. תדמייני איך התינוק שלך נראה, תחשבי על זה שגם הוא עובר מסע, תדמייני את צוואר הרחם שלך נפתח ומכין עצמה למעבר של התינוק שלך.

תקשיבי לגוף שלך

זוהי רשימה ארוכה של דברים שיכולים לעזור לך להישאר בבית ולהתמודד עם הצירים. חלקם גם ניתן לקחת איתך ולהמשיך להשתמש בהם במיון ובחדר לידה.

הכי חשוב הוא היכולת שלך להתבונן בעצמך, אל תוכך, להבין מה עושה לך טוב. להקיף את עצמך במי שעושה לך טוב, בן אדם מרגיע שיש לו כלים לסייע לך.

את עוברת מסע שהוא חד פעמי, מסע ייחודי לך ולתינוק שיש לך בבטן.

יש כלים שתתחברי אליהם יותר מאחרים, שיתאימו בשלבים שונים של הלידה. תתנסי, תלמדי, תחקרי אבל תמיד תהיה עם ראש פתוח כדי להתמודד עם שינויים.

על כל זה אני מדברת בקורס הכנה ללידה שלי.

תגיות:

בואי נדבר

נא להקליד שם תקין

נא להקליד מס׳ טלפון תקין

תתקשרי אליי!

צור קשר
יש לך שאלות נוספות? רוצה לקבוע פגישה ? את מוזמנת ליצור איתי קשר. הטלפון שלי: 054-4521285 המייל שלי: dafinqua@hotmail.com
השאירי פרטים

ואני אחזור אלייך